Wszystkie dziedziny nauczania dzielimy na V poziomów. Każdy kolejny różni się opanowaniem materiału i możliwościami działania w fabule.
Opanowanie umiejętności na V poziomie oznacza
mistrzostwo w danej dziedzinie.
W szkole nie ma omnibusów, choć Krukoni mają do tego zadatki. Architekt Krajobrazu będzie ucinał umiejętności, jeśli będą zawyżone niepotrzebnie.
Uczeń VI roku może wybrać sobie maksymalnie jedną dziedzinę, w której dąży do bycia mistrzem - w połowie roku niejako z góry zakładamy, że ten poziom osiąga i szkoli się w nim dalej. Jeśli chce się on dostać na studia - w większości sytuacji winien wybrać przedmiot, które są wymagane na wybranym przez niego kierunku. Musi to być przedmiot, które na V roku były min. Powyżej Oczekiwań.
Uczeń VII roku może wybrać sobie maksymalnie dwie dziedziny, w których dąży do bycia mistrzem (dobrać jedną do tej, którą wybrał na VI roku lub dwie, jeśli nie wybierał żadnej) - w połowie roku niejako z góry zakładamy, że ten poziom osiąga i szkoli się w nim dalej. Jeśli chce się on dostać na studia - w większości sytuacji winien wybrać przedmiot/y, które są wymagane na wybranym przez niego kierunku. Muszą to być przedmioty, które na VI roku były min. Powyżej Oczekiwań.
Student idąc na specjalizację może wybrać sobie po II roku nauczania dodatkową jedną dziedzinę, w której jest mistrzem, jako absolwent studiów Hogwart pierwszego stopnia. Musi być to przedmiot, który na I stopniu studiów doszedł do poziomu Powyżej Oczekiwań. Zadowalający to za niska ocena by mieć mistrzostwo danej dziedziny od razu.
Student kończąc studia może wybrać sobie po DODATKOWYM SPECJALISTYCZNYM roku nauczania dodatkową jedną dziedzinę, w której jest mistrzem, jako absolwent studiów Hogwart drugiego stopnia. Musi być to przedmiot, który na II stopniu studiów doszedł do poziomu Powyżej Oczekiwań. Zadowalający to za niska ocena by mieć mistrzostwo danej dziedziny od razu.
Można nie mieć żadnego mistrzostwa i zakończyć pozytywnie szkołę.
Można nie mieć żadnego mistrzostwa i zakończyć pozytywnie studia.
Można nie wybierać sobie mistrzostwa na wszystkich poziomach nauczania.
Maksymalna ilość mistrzostw dla dorosłego bez studiów: 2
Maksymalna ilość mistrzostw dla dorosłego po studiach I stopnia: 3
Maksymalna ilość mistrzostw dla dorosłego po studiach II stopnia: 4
Aby dostać się na studia, należy mieć min.3 poziom z wymaganych przedmiotów, których listę znajdziecie
TUTAJ.
UMIEJĘTNOŚCI MAGICZNE DO WYBORU POZIOMÓW NAUCZANIA I EW. MISTRZOSTW
ASTRONOMIA
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: zna teoretycznie podstawowe konstelacje
POZIOM II: zna i znajduje na niebie podstawowe konstelacje
POZIOM III: zna teoretycznie zaawansowane konstelacje
POZIOM IV : zna i znajduje na niebie zaawansowane konstelacje, jest w stanie określić lokalizację w zależności od pozycji gwiazd
POZIOM V: poziom mistrzowski - znajduje nowe ciała niebieskie, jest w stanie określić ich wpływ na pozostałe konstelacje teraz i w przyszłości
ELIKSIRY
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: podstawowe umiejętności warzenia eliksirów zgodnie z instrukcją i pod okiem bardziej wykwalifikowanej osoby; brak możliwości samodzielnego warzenia
POZIOM II: umiejętność warzenia podstawowych eliksirów
Np.: eliksir bujnego owłosienia, eliksir euforii, eliksir postarzający, eliksir rozdymający, eliksir rozśmieszający, eliksir skurczający, eliksir dekompresyjny, eliksir leczący
POZIOM III: umiejętność warzenia średnio skomplikowanych eliksirów
np.: eliskir słodkiego snu, eliksir spokoju, Szkiele-Wzro, eliksir tojadowy, eliksir Wiggenowy
POZIOM IV: biegłość w warzeniu zaawansowanych eliksirów
np.: Amortencja, eliksir wielosokowy, eliksir życia, Felix Felicis, Veritaserum, Wywar Żywej Śmierci
POZIOM V: poziom mistrzowski - tworzy samodzielnie nowe eliksiry, nowe formuły.
HISTORIA MAGII
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: podstawowa znajomość historii magii, skupiona na najważniejszych datach w dziejach
POZIOM II: średnia znajomość historii magii, opanowana większość dat w dziejach
POZIOM III: dobra znajomość historii magii, opanowanie kulturowych aspektów dziejów magów i ich wypływu na dalsze lata
POZIOM IV: bardzo dobra znajomość historii magii, opanowanie praktycznych zagadnień związanych z wydarzeniami, rozwiązań i taktyk działań magów w dziejach oraz ich wpływu na kolejne lata
POZIOM V: poziom mistrzowski - perfekcyjna znajomość historii magii, opanowanie teorii i praktyki zagadnień, umiejętne stosowanie wszelkich zagadnień związanych z przeszłymi czasami, planowanie strategii działań magów na podstawie wcześniejszych podań
LATANIE NA MIOTLE
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: podstawowe umiejętności latania na miotle - funkcja transportowa
POZIOM II: brak umiejętności gry w Quiddticha, ale zachowuje się bardzo dobrze na miotle i bezproblemowo ją prowadzi, przyspiesza, robi zwody i manewry, może się ścigać.
POZIOM III: podstawowa umiejętność gry w Quiddticha - znajomość podstawowych zasad, potrafi odbić tłuczek, podać kafel.
POZIOM IV: zaawansowana umiejętność gry, poziom profesjonalnego gracza w drużynie (wykwalifikowane umiejętności: zwody, uniki, zna taktyki i technikę gry, umieć złapać znicz lub grać na preferowanej pozycji)
POZIOM V: poziom trenerski - mistrzowski. Tylko dla dorosłych, specjalizujących się w dziedzinie! Absolwent II stopnia studiów.
MUGOLOZNAWSTWO
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: podstawowa znajomość mugolskiej techniki: umie rozpoznać niektóre przedmioty, ale niekoniecznie się nimi posługiwać
POZIOM II: średnia znajomość mugolskiej techniki: zna i wykorzystuje część mugolskich sprzętów; podstawowa znajomość kultury mugolskiej i ich historii
POZIOM III: dobra znajomość mugolskiej techniki: zna i wykorzystuje większość mugolskich sprzętów; średnia znajomość kultury mugolskiej i ich historii
POZIOM IV: bardzo dobra znajomość mugolskiej techniki: zna i wykorzystuje większość mugolskich sprzętów, dobra znajomość kultury mugolskiej i ich historii
POZIOM V: poziom mistrzowski - perfekcyjna znajomość mugolskiej techniki: urządzeń elektronicznych i pojazdów; umiejętne posługiwanie się mugolskimi przyrządami, znajomość ich budowy i zastosowania; jeśli trzeba to złoży Ci mugolski komputer gamingowy albo samochód; mugol w czarodziejskiej czapce.
NUMEROLOGIA
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: podstawowa znajomość zagadnień teoretycznych cyfr, liczb i ich wpływu na życie
POZIOM II: średnia znajomość zagadnień teoretycznych, podstawowa praktycznych
POZIOM III: dobra znajomość zagadnień teoretycznych i średnia praktycznych, podstawowe planowanie numerologiczne
POZIOM IV: bardzo dobra znajomość zagadnień teoretycznych i praktycznych, zaawansowane planowanie numerologiczne
POZIOM V: poziom mistrzowski - umiejętność tworzenia sekwencji numerologicznych i przewidywania ich wpływu na życie, bezbłędne planowanie numerologiczne
ONMS
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: podstawowa znajomość gatunków zwierząt i wiedza na temat ich umiejętności
POZIOM II: umiejętność radzenia sobie ze zwierzętami i magicznymi stworzeniami
POZIOM III: umiejętność oswajania zwierząt i magicznych stworzeń, podstawy teoretyczne hodowli
POZIOM IV: praktyczne aspekty hodowli stworzeń; potrzebuje asysty przy tresowaniu
POZIOM V: poziom mistrzowski - umiejętność hodowli, tresowania zwierząt i magicznych stworzeń; znajomość wszystkich gatunków zwierząt, stworzeń magicznych i niemagicznych, gatunków rzadkich i egzotycznych
OPCM
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: klątwa upiorów, wilkołaki stopień podstawowej obrony, zombie, wampiry stopień podstawowej obrony; teoria obrony przed czarną magią stopnień podstawowy
POZIOM II: chochliki kornwalijskie, wilkołaki stopień średniej obrony, zjawy, trolle, yeti, wampiry stopień wysokiej obrony; teoria obrony przed czarną magią stopnień średni
POZIOM III: boginy, czerwone kapturki, wodniki kappa, druzgotki, zwodniki, wilkołaki stopień wysokiej obrony; teoria obrony przed czarną magią stopnień dobry
POZIOM IV: zaklęcie homomorficzne (odwracanie przetransmutowanego w coś człowieka), dementorzy, inferiusy, patronus w stopniu podstawowym, Imperius (według programu dopiero na 6 roku); Cruciatus (według programu dopiero na 6 roku), Avada Kedavra (według programu dopiero na 6 roku) - klątwy niewybaczalne w aspekcie teoretycznym, bez praktyki; teoria obrony przed czarną magią stopnień bardzo dobry
POZIOM V: poziom mistrzowski - patronus w stopniu zaawansowanym, teoria i praktyka obrony przed czarną magią stopnień ekspercki
STAROŻYTNE RUNY
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: podstawowa znajomość teorii starożytnych run
POZIOM II: średnia znajomość teorii starożytnych run, podstawowa umiejętność pisma runicznego, rzucania i interpretacji run oraz ich aktywacji
POZIOM III: dobra znajomość teorii starożytnych run, średnia umiejętność pisma runicznego, rzucania i interpretacji run oraz ich aktywacji
POZIOM IV: bardzo dobra znajomość teorii starożytnych run, dobra umiejętność pisma runicznego, rzucania i interpretacji run oraz ich aktywacji
POZIOM V: poziom mistrzowski - bardzo dobrze odczytuje runy, jest w stanie pisać pismem runicznym i tłumaczyć teksty, bezproblemowo używa ich w skomplikowanych skryptach, rzuca i interpretuje bezbłędnie, świetny poziom aktywacji
TRANSMUTACJA
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: transmutacja podstawowa: transfiguracja, letalna, monotransmutacja (jeden przedmiot w drugi) podobnych rozmiarów
POZIOM II: transmutacja pół-zaawansowana, semi-letalna, transmutacja podstawowa: transfiguracja, letalna, monotransmutacja (jeden przedmiot w drugi) podobnych rozmiarów, podwójna (dwa przedmioty w dwa inne za jednym razem) podobnych rozmiarów i zmniejszająca (np. duży talerz w małego chomika)
POZIOM III: transmutacja zaawansowana, transmutacja podstawowa: transfiguracja, letalna, monotransmutacja (jeden przedmiot w drugi) podobnych rozmiarów, witalna, poli-transmutacja (zamiana minimum 3 obiektów w inne nie zmieniając ich końcowej ilości: 3 kubki w 3 dzbanki) podobne rozmiary, zwiększająca, zmniejszająca.
POZIOM IV: transmutacje organizmów żywych do siebie podobnych: ptak w ptaka, ssak w ssaka itp.
POZIOM V: poziom mistrzowski - transmutacja ekspercka: wszystkie poprzednie rodzaje. Transmutacja pomnażająca (1 kieliszek w 5 dzbanków itp). Nie ma różnicy w złożoności organizmów. (animag musi mieć lvl V)
WRÓŻBIARSTWO
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: znajomość sposobów przewidywania przyszłości; podstawowe umiejętności posługiwania się kryształową kulą i kartami
POZIOM II: wprawne umiejętności posługiwania się kryształową kulą i kartami, podstawowe umiejętności interpretowania snów i symboli z herbacianych fusów
POZIOM III: wprawne umiejętności interpretowania snów, symboli z herbacianych fusów, podstawowe umiejętności interpretowania układów gwiazd, płomieni i wnętrzności ptasich
POZIOM IV: wprawne umiejętności interpretowania układów gwiazd, płomieni i wnętrzności ptasich
POZIOM V: poziom mistrzowski - perfekcyjne interpretowanie snów, symboli z herbacianych fusów, kryształowej kuli, układów gwiazd, kart, płomieni i wnętrzności ptasich
UWAGA! UMIEJĘTNOŚĆ WRÓŻBIARSTWO NIE MA NIC WSPÓLNEGO Z UMIEJĘTNOŚCIĄ PRZEWIDYWANIA PRZYSZŁOŚCI.
ZIELARSTWO
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: rozpoznawanie podstawowych gatunków roślin (widzi roślinę i potrafi powiedzieć jak się nazywa)
POZIOM II: rozpoznawanie podstawowych gatunków roślin i znajomość ich zastosowania (rozpoznaje roślinę i wie do czego się jej używa), podstawowe przygotowanie roślin
POZIOM III: uprawianie podstawowych gatunków roślin, rozpoznawanie, dobra znajomość roślin magicznych i umiejętne ich wykorzystywanie w praktyce
POZIOM IV: uprawianie określonych gatunków roślin, rozpoznawanie, bardzo dobra znajomość roślin magicznych i wprawne ich wykorzystywanie w praktyce
POZIOM V: poziom mistrzowski - zna wszystkie rośliny magiczne i mugolskie, nawet rzadkie, egzotyczne gatunki; umie je hodować i zna ich zastosowanie w praktyce.
ZAKLĘCIA
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: uczy się zaklęć podstawowych poziomu I - ROK I-IV
POZIOM II: uczy się zaklęć podstawowych poziomu II, zna i wykorzystuje zaklęcia podstawowe poziomu I - ROK V
POZIOM III: uczy się zaklęć obronnych i atakujących poziomu I, zna i wykorzystuje zaklęcia podstawowe poziomu I i II - ROK VI
POZIOM IV: uczy się zaklęć obronnych i atakujących poziomu II, zna i wykorzystuje zaklęcia podstawowe poziomu I i II oraz obronne i atakujące poziomu I - ROK VII
POZIOM V: znajomość i wykorzystywanie wszystkich zaklęć podstawowych, obronnych, atakujących poziomów I i II - STUDENT I DOROSŁY BEZ STUDIÓW
UWAGA! Zaklęcia obronne i atakujące na poziomie III (mistrzowskim) oraz niewerbalne na poziomie III są zarezerwowane jedynie dla dorosłych po studiach!
PODZIAŁ ZAKLĘĆ POZIOMAMI
ZAKLĘCIA PODSTAWOWE
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: posługiwanie się podstawowymi zaklęciami zwykłymi
Accio, Aguamenti, Alohomora, Avis, Chłoszczyść, Colloportus, Zaklęcie Czterech Stron Świata, Depulso, Diffindo, Dissendium, Finite Incantatem, Furnunculus, Impervius, Innaminitus Conjurus, Jęzlep, Locomotor, Lumos, Muffliato, Nox, Nox Maxima, Quietus, Reducto, Reparo, Riddiculus, Tergeo, Wingardium Leviosa
POZIOM II: posługiwanie się zaawansowanymi zaklęciami zwykłymi
Aperacjum, Ascendio, Bąblogłowy, Cave Inimicum, Confundus, Confringo, Defodio, Deletrius, Descendo, Densaugeo, Engorgio, Expulso, Zaklęcie Fideliusa, Flagrate, Flagrante, Glisseo, Harmonia Nectere Passus, Homenum Revelio, Zaklęcie Kameleona, Morsmordre, Obliviate, Piertotum Locomotor, Portus, Priori Incantatem, Upiorogacek
ZAKLĘCIA OBRONNE I ATAKUJĄCE
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: posługiwanie się podstawowymi zaklęciami ofensywnymi i defensywnymi
Drętwota, Expelliarmus, Immobilus, Lacarnum Inflamare, Tarantallegra, Levicorpus, Obscuro, Oppugno, Zaklęcie Pełnego Porażenia Ciała - Petrificus Totalus, Rictusempra (Zniewalająca Łaskotka)
POZIOM II: posługiwanie się zaawansowanymi zaklęciami ofensywnymi i defensywnymi
Conjunctivitis, Duro, Incarcerous, Sectumsempra, Serpensortia, Zaklęcie Patronusa, Protego, Salvio Hexia, Protego Horribilis, Relashio
POZIOM III: poziom mistrzowski - najwyższy - GŁÓWNIE DLA DOROSŁYCH PO STUDIACH. Umiejętność posługiwania się Zaklęciami Niewybaczalnymi. (plus reszta z niższych poziomów)
Avada Kedavra, Cruciatus, Imperius, Szatańska Pożoga*
* wyjątek: spójna historia - nie wykluczamy, że osoba dorosła, która nie jest na studiach świetnie działa w tych umiejętnościach po latach praktyki, ale musi być to wyjaśnione w kp - rozważane każdorazowo osobno!
ZAKLĘCIA NIEWERBALNE
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: Umiejętność rzucania zaklęć zwykłych - klasa VI
POZIOM II: Umiejętność rzucania zaklęć zwykłych, defensywnych i ofensywnych w sposób niewerbalny - klasa VII
POZIOM III: poziom mistrzowski - ekspercki - niewerbalny patronus i wszystkie zaklęcia zaawansowane, niewybaczalne - GŁÓWNIE DLA DOROSŁYCH PO STUDIACH*
* wyjątek: spójna historia - nie wykluczamy, że osoba dorosła, która nie jest na studiach świetnie działa w tych umiejętnościach po latach praktyki, ale musi być to wyjaśnione w kp - rozważane każdorazowo osobno!
OKLUMENCJA - Magiczna obrona umysłu przed penetracją z zewnątrz, czyli legilimencją.
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: uczeń zaczyna naukę na VI roku i kontynuuje ją do zakończenia szkoły Hogwart
POZIOM II: student zaczyna naukę na I roku i kontynuuje ją do zakończenia studiów
POZIOM III: poziom mistrzowski - ekspercki - tylko dla niektórych absolwentów kierunków: aurorstwo, czarostwo specjalne, bankowość magiczna, prawo czarodziejów*
* wyjątek: spójna historia, oparta na oklumencji i legilimencji - nie wykluczamy, że osoba dorosła, która nie jest na studiach świetnie działa w tych umiejętnościach po latach praktyki, ale musi być to wyjaśnione w kp - rozważane każdorazowo osobno!
LEGILIMENCJA - Magiczny atak umysłu.
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: z użyciem różdżki i wypowiedzeniem zaklęcia - uczeń zaczyna naukę na VI roku i kontynuuje ją do zakończenia szkoły Hogwart
POZIOM II: bez użycia różdżki i/lub bez potrzeby wypowiadania zaklęcia Legilimens student zaczyna naukę na I roku i kontynuuje ją do zakończenia studiów
POZIOM III: poziom mistrzowski - ekspercki - tylko dla niektórych absolwentów kierunków: aurorstwo, czarostwo specjalne, bankowość magiczna, prawo czarodziejów*
* wyjątek: spójna historia, oparta na oklumencji i legilimencji - nie wykluczamy, że osoba dorosła, która nie jest na studiach świetnie działa w tych umiejętnościach po latach praktyki, ale musi być to wyjaśnione w kp - rozważane każdorazowo osobno!
UZDRAWIANIE
► Pokaż Spoiler
POZIOM I: podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu uzdrawiania - znajomość pierwszej pomocy mugolskiej
POZIOM II: duża wiedza i dobre umiejętności z zakresu uzdrawiania gotowymi eliksirami, sprawna znajomość pierwszej pomocy mugolskiej
POZIOM III: umiejętność biegłego posługiwania się zaklęciami uzdrawiającymi i eliksirami, dobra mugolska pomoc medyczna
POZIOM IV: nieukończone uzdrowicielstwo - student; zaawansowana wiedza i umiejętności z zakresu uzdrawiania - skomplikowane zaklęcia uzdrawiające, pobieżna znajomość mugolskiej medycyny
POZIOM V: poziom mistrzowski - ukończone studia na kierunku sztuk uzdrowicielskich, bardzo dobra znajomość mugolskiej medycyny, łatwość w posługiwaniu się skomplikowanymi zaklęciami uzdrawiającymi i eliksirami
LICENCJA NA TELEPORTACJĘ - tylko dla dorosłych - czyt. po skończeniu 17.r.ż.
Licencja umożliwiająca legalną teleportację nadawana przez Departament Transportu Magicznego. Ubiegać się o nią mogą osoby, które ukończyły siedemnasty rok życia i skończyły kurs z egzaminem w Ministerstwie.
Fabularnie należy ująć iż postać zdała pozytywnie egzamin - automatycznie przyznana umiejętność.